기조강연 : 인공지능(AI) 혁명 :: 혼란과 기회의 충돌

"The AI Revolution :: Where Disruption and Opportunity Collide"

토마스프레이 Thomas Frey

다빈치연구소 소장


· 다빈치연구소 소장

· 구글 최고등급 미래학자

· 콜로라도 주립대, 덴버 대학교 겸임교수

· ‘미래와의 대화‘ 저자

· 미래학의 아버지

연사 소개


토마스 프레이는 현재 구글이 선정한 최고의 미래학자 연사자로 IBM에서 가장 많은 수상 이력을 보유하고 있는 엔지니어입니다.

다빈치 연구소의 설립자이자 이사인 토마스는 미래와 앞으로 있을 기회에 대한 독특한 통찰력으로 세계 많은 사람들의 지지를 받고 있습니다.

 17 곳의 기업을 설립하고 몇백 곳의 발전에 기여한 토마스는 현실적인 사고방식과 곧 맞닥뜨릴 세상에 대한 날카로운 시선으로 청중에게 다가갑니다.

토마스는 국내외 학술지에 다양한 논문을 기고했습니다. 각 청중에 맞게 준비하는 그의 연사는 매년 수만 명의 삶에 감동을 선사합니다.

공인된 연사 전문가이자 미래학자인 토마스 프레이는 화려한 언변을 통해 매력적인 이미지를 만들고 앞으로 다가올 세상에 대한 우리의 이해를 돕습니다.

그는 오늘날의 가장 유명한 인물들과 함께 언급되었습니다: 톰 피터스, 노벨수상자 무하마드 유누스, 전 제너럴 일렉트릭의 CEO 잭 웰치, 전 뉴욕시장 루디 줄리아니, 

그리고 전 세계은행 총재 제임스 울픈슨 등이 있었습니다.

다빈치 연구소의 이사이자 수석 미래학자로서, 그는 연구소의 선임 연구원 그리고 이사회와 함께 독창적인 연구를 개발하고,

 이를 통해 보편적이지 않은 주제를 다루며 다가올 트렌드를 새로운 기회로 탈바꿈하고 있습니다.

다빈치 연구소를 설립하기 전, 토마스는 IBM에서 엔지니어이자 디자이너로서 15년을 보냈고, 270개 이상의 상을 받으며 IBM의 최다수상을 기록한 엔지니어가 되었습니다.

강연 소개


요즘 사람들은 일평균 12시간 이상의 시간 동안 다양한 정보를 배웁니다.

하지만 우리는 현재 우리가 어떤 매체에 노출이 되어있고 어떤 중요한 요소가 우리의 기억에 남는지 알 수 없습니다.

우리의 역사를 통해, 선생님이 학생에게 직접 만나 교육하며 정보가 전달된다는 걸 알 수 있습니다.

하지만 가르치는 자에게 의존하는 교육 방법은 시간적, 공간적, 그리고 상황적으로 제한적일 수밖에 없습니다.

그러하여, 인공지능을 배우는 가장 효율적인 방법은 인공지능 봇을 사용하는 것입니다.

우리가 새로운 정보에 노출이 되면, 우리가 그 정보를 어느 정도 얻어 갈 수 있는지, 그 정보가 단기적으로만 기억될 정보인지 장기적으로 기억될 정보인지 알 수 없습니다.

그렇기에, 인공지능 봇을 사용하여 우리가 배운 지식을 지속적으로 상기시키며 기초적인 능력을 기르는 것이 필요합니다.

인공지능 봇은 우리가 어떤 능력이 충분한지와 부족한지를 이해하고 개인에게 알맞은 배움 전략을 창안시킬 수 있습니다.

시간이 지나서, 인공지능 봇은 모든 학생들의 성향, 개성, 선호하는 도구, 개인적인 상황을 파악하여 어떠한 방해적인 요소를 만나도 학생들이 교육에 집중할 수 있는 교육 전략을 구성할 것입니다.

이것은 언제 어떻게 사람들이 교육 일정을 잡을지 알고, 언제 그들이 새로운 토픽을 완전히 익혔는지를 인식합니다.

그렇기 때문에, 인공지능의 교육이 빨리 시행되기 위해서는 인공지능 학습의 과정을 완벽히 익혀야 합니다.

안전밸트 잘 차세요. 아주 매력적인 여행이 될 것입니다! Thomas Frey를 소개합니다. 그는 몇 명은 기억하지 못할 미래의 세계로 관객분들을 모십니다.

사전 질문 등록

연사 및 강연에 궁금한 내용을 입력하세요.
* 연관되지 않은 질문은 관리자에 의해 삭제 될 수 있습니다.

사전질문은 회원가입 후 질문 가능합니다. 
사전질문입력시 사전질문 이벤트에 자동응모됩니다.

황두****
2021-11-22
조회 18


First of all, thank you for the opportunity to ask a question.


Korean society has already started a macro discussion about jobs. In particular, rapid changes in the science and technology paradigm are accelerated by the development of AI, ICT, robots, and so on.

In fact, new technologies such as AI and ICT can be an opportunity as a new education for young people, who are qualified high level of digital literacy.

However, skilled workers in existing manufacturing or production sites, who are face to challenge new jobs as a based-on AI, ICT, robots and it sort of new technologies and I seem to get an abilities from promptly education for its skills.


Here, how can Korean society increase its flexibility in policies for the new jobs and respond to future crises in the face of the current problems such as an increase in the ratio of proportion of the elderlies?

Y ****
2021-11-19
조회 19

Dear Dr. Thomas Frey


Thank you very much for sharing your time with us during this event.

I am more than pleased with this opportunity to ask questions.


My questions are:

1. In using the AI to influence the coming wave of disruption into opportunities, how can we effectively and efficiently devise the strategies to maximize the positive outcome and minimize any setbacks or challenges?

2. Could you tell us what are the opportunities and challenges that humans face with the AI revolution especially under this COVID-19 situation and unknown future?

3. If you were to go back into the past, would you have researched some aspects differently or spend more time on? Could you tell us yes or no with reasons?

4. In terms of living our lives to the fullest with the 'carpe diem' spirit, are there any tips that you would like to share with the youth to communicate better with the future and present to achieve our individual goals?

5. Where do you see us in 5, 10, and 15 years in terms of our fast-paced changing environment and AI revolution? How can we better prepare ourselves for those upcoming changes?


Thank you so much!

설희****
2021-11-10
조회 21

Hello, it’s honor to have an opportunity asking 4th industry innovation. 

Mixted Reality(MR) is potential. For example, Ministry of Education is developing digital textbooks according to MR. And there are so many merits like safety, no limits of time and place, controlling stimulus. 

But I wonder if it hurts instruction’s outcomes. 

Instruction’s object is getting educational ability, not having fun. 

So, where education should go exactly to get two of merits? I hope next generation’s better education. Thank you!

박수****
2021-11-10
조회 17

Personalization of learning using AI is expected to progress rapidly. This has the advantage of quickly acquiring relevent knowledge, but what obastacles do you think must be overcome, such as social skills?

강태****
2021-11-08
조회 25

I heard that artificial intelligence surpassed human scores with autonomous strategy and play in Atari games in the US. Is the emergence of artificial intelligence that thinks for itself possible? And now, explainable artificial intelligence (XAI) has appeared. What do you think about the possibility of artificial intelligence with human emotions and consciousness?

황규****
2021-10-23
조회 35

Welcome to Korea!

How do you think about the importance of communication skills as a reseacher/engineer?

Could you give some advice to young researchers with your research cases?

Thank you.

과학기술 미래인재 컨퍼런스 2021 사무국

TEL. 02-6677-0178

E-mail. pmh@event.co.kr


COPYRIGHT© 과학기술 미래인재 컨퍼런스 2021 ALL RIGHTS RESERVED